Պլանավորման գործընթացները.
● ԱՍԳ-ի մշակման և դրա մշտադիտարկման համակարգման աշխատանքներն իրականացվում են Կլիմայի փոփոխության միջգերատեսչական համակարգող խորհրդի կողմից: Խորհուրդն ստեղծվել է Հայաստանի Հանրապետության վարչապետի 2012 թ.
հոկտեմբերի 2-ի N 955-Ա որոշմամբ: Խորհուրդը
բաղկացած է 10 նախարարությունների, կառավարությանը կից երեք պետական գործակալությունների և երկու անկախ մարմինների, այն է` Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի և Վիճակագրական կոմիտեի ներկայացուցիչներից:
● ԱՍԳ-ի վերանայման ուղղությամբ հանրային խորհրդակցությունների գործընթացն իրականացվել է կառավարության ընթացակարգերին համապատասխան՝ ներառյալ գենդեր-պատասխանատու մոտեցմամբ քաղաքացիական հասարակության ներգրավմամբ, որին հաջորդել են խորհրդարանական քննարկումները:
● ԱՍԳ-ի իրագործմանն աջակցություն կցուցաբերվի ենթազգային մակարդակով` ներգրավելով տեղական համայնքները և խրախուսելով բոլոր շահագրգիռ կողմերին, ներառյալ ՀԿ-ները, քայլեր ձեռնարկել՝ հաշվի առնելով երիտասարդության և խոցելի խմբերի կարիքները՝ գենդեր-պատասխանատու մոտեցմամբ:
Պլանավորման գործընթացներում հաշվի են առնվել հետևյալ ազգային պայմանները.
● Հայաստանում ՋԳ արտանետումների հիմնական աղբյուրն էներգետիկայի սեկտորն է (էլեկտրական և ջերմային էներգիայի արտադրություն, այլ ստացիոնար և շարժական այրման աղբյուրներ՝ ներառյալ տրանսպորտը և բնակելի սեկտորը, ինչպես նաև բնական գազի փախուստային արտանետումները): 2018 թ. ՀՀ-ում առաջնային էներգիայի ընդհանուր մատակարարումը կազմել է 3.15 միլիոն տ ն.հ. կամ 1.1 տ ն. հ. / մեկ շնչի հաշվով:
● Հայաստանը գործնականում չունի հանածո վառելիքի ներքին ռեսուրսներ և մեծապես կախված է հանածո վառելիքի ներմուծումից: 2018 թ. առաջնային էներգիայի ընդհանուր մատակարարման 28.4% ապահովվել է ներքին ռեսուրսներով՝ միջուկային էներգիա, հիդրոէներգիա, բիովառելիք և փոքր մասնաբաժնով՝ արևի և քամու էներգիա:
● Հայաստանի առաջնային էներգիայի ընդհանուր մատակարարման 64.9%-ը (2.04 մլն տ ն.հ.) բաժին է ընկնում բնական գազին, որին հաջորդում է նավթամթերքները՝ 10.2% (0.3 միլիոն տ ն. հ.): Էներգաարդյունավետությունը, էներգախնայողությունը և վերականգնվող էներգիայի զարգացումն առաջնահերթ են երկրի էներգետիկ անվտանգության տեսանկյունից, և ցածր ածխածնային զարգացման հիմնական շարժիչներն են։
● 2018 թ. Հայաստանն արտադրել է 0.67 մլն տ ն. հ. էլեկտրաէներգիա, որից 43.3%-ը` բնական գազով աշխատող ջերմաէլեկտրակայաններից, 29.8%-ը` հիդրոէլեկտրակայաններից, 26.6%-ը` ատոմակայանից, իսկ 0.3%-ը` քամու և արևի կայաններից: Հայաստանը 1990 թ. ի վեր, փուլային կարգով՝ աստիճանաբար և ամբողջովին, հրաժարվել է էլեկտրաէներգիայի արտադրության կառուցվածքում մազութի գործածությունից։ Հայաստանի կառավարությունը չի սուբսիդավորում հանածո վառելիքի օգտագործումը:
● 2018 թ. էներգիայի ընդհանուր վերջնական սպառումը կազմել է 2.15 մլն տ ն.հ.: Վերջնական էներգիայի ամենամեծ սպառումը բաժին է ընկնում տնային տնտեսություններին՝ 33.1%, էներգիայի սպառման երկրորդ խոշորագույն ոլորտը տրանսպորտն է՝ 33.0%:
● Հայաստանը փոքր, դեպի ծով ելք չունեցող երկիր է, որին բաժին է ընկնում ՋԳ գլոբալ արտանետումների 0.02%-ը: 2017 թ. ընդհանուր ՋԳ արտանետումները կազմել են 10,624 Գգ CO2 համ., իսկ ՋԳ զուտ արտանետումները կազմել են 10,180 Գգ CO2 համ.(ԱԿՀ 2017 թ.)։
● Հայաստանը միջինից բարձր եկամուտ ունեցող երկիր է, փոքրաթիվ ազգաբնակչությամբ. այնուամենայնիվ Հայաստանը հանձն է առնում իր պատասխանատվությունը և պատրաստակամ է ներդնել գործողությունների իր արդարացի մասնաբաժինն արտանետումների կրճատման ուղղությամբ: Համաձայն 2017-2018 թթ. «Talanoa» երկխոսության արդյունքների` Հայաստանը պատրաստ է բարձրացնել իր հավակնությունները, և ժամանակի ընթացքում հասնել կլիմայական չեզոք ռեժիմի՝ միջազգային դոնորների աջակցությամբ։
● Երկարաժամկետ մինչև 2050 թ. պլանավորումն իրագործվելու է որպես Հայաստանի երկարաժամկետ՝ ցածր արտանետումներով զարգացման ռազմավարության պատրաստման մի մաս, 2021 թ. Կառավարության կողմից փաստաթուղթն ընդունելու
հեռանկարով: Հայաստանն ակնկալում է բավարար
ֆինանսական, տեխնոլոգիական և կարողությունների զարգացման աջակցություն` կլիմայի փոփոխության հետևանքների մեղմման և հարմարվողականության ապահովման ուղղությամբ։
● Կառավարության կողմից ԱՍԳ-ի վերանայման ժամանակ հաշվի առնված առանցքային նկատառումներն են. ազգային տնտեսության աճի պահպանումը, աղքատության կրճատումը, շրջակա միջավայրի պահպանությունը, կայուն զարգացման նպատակների իրագործումը, միևնույն ժամանակ՝ ազգային էներգետիկ անվտանգության մեծացումը, ինչպես նաև՝ մատչելի և մաքուր էներգիայի մատակարարման ապահովումը:
Իրականացման ծրագրերը.
2021-2030 թթ. ԱՍԳ-ի իրականացումն ապահովում են ազգային և ոլորտային ռազմավարությունները և դրանց իրականացման ծրագրերը, մասնավորապես.
● ՀՀ կառավարության 2014 թվականի մարտի 27-ի N 442-Ն որոշումը3 նախանշում է առավելապես տեղական էներգետիկ ռեսուրսների շահագործմանն ուղղված ծրագրերը՝ առանձնահատուկ ուշադրություն դարձնելով վերականգնվող էներգիայի օգտագործմանը և էներգախնայողության խթանմանը։
● ՀՀ կառավարության 2019 թվականի փետրվարի 8-ի N 65-Ա որոշումը4 առանձնահատուկ շեշտադրված են միջուկային էներգիայի, վերականգնվող էներգիայի աղբյուրների զարգացման, էներգաարդյունավետ և նոր տեխնոլոգիաների ներդրման հիմնահարցերը՝ նպատակ ունենալով ապահովել երկրի էներգետիկ անվտանգությունը և մատչելի և հուսալի էներգիայի մատակարարումը, ինչպես նաև կլիմայի փոփոխության արդյունքում ի հայտ եկող խնդիրների մեղմումը և կանխարգելումը՝ կատարելով միջազգային համաձայնագրերով ստանձնած պարտավորությունները, կայուն քաղաքականության մշակումը և իրականացումն ուղղված կանաչ տնտեսության խթանման և կայուն զարգացման երկարաժամկետ նպատակների իրագործմանը։
● ՀՀ վարչապետի 2019 թվականի հունիսի 1-ի N 666-Լ որոշման5 դրույթները` կլիմայի փոփոխությանն առնչվող՝ 12 և էներգախնայողության, վերականգնվող էներգետիկայի և էներգետիկ անվտանգությանն առնչվող 34 գործողություններով:
● ՀՀ կառավարության 2021 թվականի հունվարի 14-ի N 48-Լ որոշումը6 երաշխավորում է էներգետիկ անվտանգության ազգային գերակայությունը՝ միջուկային էներգիայի, գազատուրբինային ժամանակակից կայանների, ինչպես նաև տնտեսապես կենսունակ և տեխնիկապես հասանելի վերականգնվող էներգիայի աղբյուրների, հիմնականում՝ արևային էներգիայի գործածության զարգացման և ընդլայնման հիման վրա: Մասնավորապես նախատեսվում է փոքր ՀԷԿ-երի հիմնական ներուժի գործադրումից հետո, ուշադրությունը սևեռել արևային և քամու էներգիայի աղբյուրներին՝ հզորացնելով արևային էներգիայի արտադրության իր կարողությունը ներկայիս 59.5 ՄՎտ-ից7 մինչև 1000 ՄՎտ 2030 թ., ընդլայնելով ինչպես կանաչ էներգիայի տեսակարար կշիռը, այնպես էլ էներգետիկ անվտանգությունը (առնվազն 15% 2030 թ. էլեկտրաէներգիայի արտադրության կառուցվածքում)։
● ՀՀ կառավարության 2019 թվականի մայիսի 16-ի N 650-Լ որոշմամբ8 նախատեսված է ընդունել «Հայաստանի Հանրապետության Էներգախնայողության և վերականգնվող էներգետիկայի 2021-2030 թվականների ազգային ծրագիր», որով կսահմանվեն ոլորտային նոր թիրախներ:
● ՀՀ փոխվարչապետի 2020 թվականի սեպտեմբերի 11-ի N 552-Ա որոշմամբ նախատեսված տրանսպորտային ոլորտի ռազմավարություն. հասարակական տրանսպորտի արդյունավետության բարձրացում, վերականգնվող էներգիայի օգտագործում, էլեկտրական փոխադրամիջոցների գործածության ընդլայնման խթանում և աջակցություն։
● ՀՀ կառավարության 2019 թվականի դեկտեմբերի 19-ի N 1886-Լ որոշում9։ Ազոտային պարարտանյութերի կառավարման բարելավում և օրգանական գյուղատնտեսության զարգացում, անասնաբուծության կայուն ինտենսիվացում ցեղատեսակների բարելավման միջոցով, ոռոգման համակարգերի բարելավում, թվային գյուղատնտեսության խթանում և տեխնոլոգիական նորարարությունների ներդնում:
● ՀՀ կառավարության 2016 թվականի դեկտեմբերի 8-ի N 49 արձանագրային որոշում10:
● Անտառի նոր ազգային ծրագրի ընդունմամբ նախատեսվում է անտառածածկի ավելացում՝ Հայաստանի տարածքի 12.9% չափով մինչև 2030 թ.: Անտառային տնտեսության և գյուղատնտեսության ոլորտային քաղաքականությունները համապարփակ միջոցառումների միջոցով նպատակ ունեն ապահովելու հողերի բոլոր կատեգորիաներում օրգանական ածխածնի պահպանումը, կուտակումը և պահեստավորումը: Ձեռք բերված հաշվեկշիռը ներկայացվելու է ԱՍԳ-ում:
● Ֆինանսավորում. ֆինանսավորման կարիքների գնահատումը 2021-2030 թթ. ԱՍԳ իրագործման ազգային պլանի մաս է, որը մշակման ընթացքում է:
● Հայաստանը ձգտում է մշակել «պարտք կլիմայի համար» նորարարական ֆինանսական փոխանակման մեխանիզմ, որի նպատակն է լրացուցիչ ֆինանսավորում ներգրավել կլիմայի փոփոխության հակազդման համար և որն առաջարկում է նորարարության կիրառում ոչ միայն «պարտք կլիմայի համար» գործարքի տեխնիկական համատեքստում, այլ նաև երկկողմ և բազմակողմ մակարդակով երկրների կողմից ստանձնած պարտավորությունների առաջնահերթության սահմանման և արժևորման մասով:
● Նախարարությունները և պետական գերատեսչությունները, որոնք պատասխանատու են ոլորտային ռազմավարությունների իրականացման համար, հետևյալն են. ՀՀ շրջակա միջավայրի
նախարարություն, ՀՀ տարածքային կառավարման և ենթակառուցվածքների նախարարություն, ՀՀ ֆինանսների նախարարություն, ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարություն, ՀՀ վիճակագրական կոմիտե, ՀՀ հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողով, ՀՀ քաղաքաշինության կոմիտե, ՀՀ կադաստրի կոմիտե: |